Naar de klas
Bij het belsignaal staan de kleuters op hun stippen in de rij. Als de 'gong' weerklinkt moet het stil worden.
Bij het belsignaal staan de kleuters op hun stippen in de rij. Als de 'gong' weerklinkt moet het stil worden.
Daarna gaan de kinderen naar de klas. In de gang legen ze hun boekentassen: schriftje, fruit, koek, drank... Alles plaatsen ze in de daarvoor bestemde bakken. De schooltassen en jassen worden opgeborgen. Wie klaar is gaat op de bank zitten. Als iedereen klaar is gaan de kinderen op een stip in de gang staan. Op het teken van de juf gaan ze naar binnen in de klas. Elke kleuter heeft een vaste plaats in de onthaalhoek.
Ochtendonthaal
Het onthaal gaat van start met een 'goedemorgenlied'. Onmiddellijk daarna wordt het register ingevuld en de maaltijden overlopen. Vervolgens brengen we de kalenders en het aanwezigheidsbord in orde. Dit gezellig samenzijn wordt afgesloten met een onthaalgesprek.
Hoekenwerk
Na het onthaal maken de kleuters een keuze. Er zijn verschillende mogelijkheden: computer, puzzels, keuzekast, knutselen... De andere hoeken zijn nog niet open.
Na het onthaal maken de kleuters een keuze. Er zijn verschillende mogelijkheden: computer, puzzels, keuzekast, knutselen... De andere hoeken zijn nog niet open.
Fruit en drank
De kleuters genieten van hun fruit op de banken in de gang. Na de speeltijd wordt er gedronken.
Hoekenwerk
Hoekenwerk
Dit verloopt net zoals voor de speeltijd.
Wanneer de kleuters de tamboerijn horen, gaan de handen snel omhoog. We zingen samen het opruimlied:
Tien, tien, tien, laat al je vingers zien.
Niet meer lopen, niet meer praten.
Hou de juffrouw in de gaten.
Tien, tien tien, laat al je vingers zien.
Niet meer lopen, niet meer praten.
Hou de juffrouw in de gaten.
Tien, tien tien, laat al je vingers zien.
Na het opruimen controleert de opruimpolitie of dit wel goed gebeurd is. Ook de stoelen en tafels worden op hun plaats gezet door de kinderen met die taak.
Klassikale afsluiter
Na het opruimen gaan de kleuters in de onthaalhoek zitten. Elke dag wordt deze afsluiter anders ingevuld: verhaal, wiskundige activiteit, poppenspel, muzikaal moment...
Middag
Omstreeks 11.30 uur doen de kleuters hun jassen aan. Daarna gaan ze naar de refter of richting schoolpoort waar de mama's en papa's hen al staan op te wachten.
Na het opruimen gaan de kleuters in de onthaalhoek zitten. Elke dag wordt deze afsluiter anders ingevuld: verhaal, wiskundige activiteit, poppenspel, muzikaal moment...
Middag
Omstreeks 11.30 uur doen de kleuters hun jassen aan. Daarna gaan ze naar de refter of richting schoolpoort waar de mama's en papa's hen al staan op te wachten.
Middagonthaal
We zingen een 'goedemiddaglied' en overlopen nog eens het register. Opnieuw komen enkele kinderen aan bod om iets te vertellen.
Godsdienstmomentje
Na het onthaal vindt meestal een godsdienstmomentje plaats. De stille doos wordt bovengehaald. Als het kaarsje aangaat worden de kleuters rustig. De inhoud kan aangebracht worden via een verhaal, gedicht, voorwerp, lied, gesprek...
Vrij spel
Nu zijn alle hoeken open! De kinderen maken om de beurt een keuze en hangen hun symbooltje bij de juiste hoek op het keuzebord.
Daarna wordt er opnieuw opgeruimd zoals dat in de voormiddag gebeurde.
Nu zijn alle hoeken open! De kinderen maken om de beurt een keuze en hangen hun symbooltje bij de juiste hoek op het keuzebord.
Daarna wordt er opnieuw opgeruimd zoals dat in de voormiddag gebeurde.
Koek en drank
De kleuters eten hun koek van thuis of krijgen er één op school. Wie nog drank over heeft kan nog wat drinken.
De kleuters eten hun koek van thuis of krijgen er één op school. Wie nog drank over heeft kan nog wat drinken.
Na de speeltijd komen de kleuters opnieuw samen in de onthaalhoek. We blikken terug op de dag of houden een andere gezamenlijke activiteit.
Naar huis
Net voor de bel gaat worden de heen-en weerschriftjes uitgedeeld. De kinderen die naar de opvang moeten worden opgehaald. De ouders, grootouders... komen de andere kleuters aan de klasdeur halen.
De dag zit er alweer op!
Net voor de bel gaat worden de heen-en weerschriftjes uitgedeeld. De kinderen die naar de opvang moeten worden opgehaald. De ouders, grootouders... komen de andere kleuters aan de klasdeur halen.
De dag zit er alweer op!